Excelsior: een schaalbaar dataplatform om datagestuurd beslissing te nemen.
Maximale waarde creeeren voor supporters, de club en de stad Rotterdam.
Excelsior Rotterdam, misschien wel de meest bekende en mooiste voetbalclub van Nederland. Vooruitstrevend, ambitieus, dapper. De David in het kielzog van Goliath Feyenoord. Altijd bezig om zichzelf te verbeteren om zo de toptalenten op te leiden tot de leiders op het veld van morgen. De organisatie zette al vol in op data en schakelde de hulp in van datahub om deze transitie te accelereren.
Van losse Excels naar een smart dataplatform
Excelsior en Datahub startten hun samenwerking met het uitwerken van een data strategie. Wat zijn kritische bronnen voor de organisatie en waar wilt zij heengroeien? Dat leidde tot de introductie van een schaalbaar dataplatform in Microsoft Azure. Inmiddels is de samenwerking uitgebreid met Data Science en streaming analytics en blijft in omvang toenemen door de gezamenlijke ambities. Nicole Deurholt ligt toe: ‘Een leverancier stuurt je een factuur voor zijn diensten. Datahub is een partner die veel verder gaat. Ze challengen ons, dagen ons uit en komen met scherpe oplossingen die binnen onze strategie en budget passen.’
Betrouwbare inzichten die aanzetten tot actie.
Wat heb je aan dashboards die staan te verstoffen in de cloud? Weinig. En toch is het eerder regel dan uitzondering. In plaats van dat collega’s binnen Excelsior naar een dashboard moeten zoeken worden ze actief geinformeerd op de juiste kanalen op het juiste moment. Het dataplatform zorgt ervoor dat de data omgezet wordt in betrouwbare inzichten die aanzetten tot actie in plaats van vraagtekens oproepen.
Bij Excelsior denken we uit waarom we bepaalde inzichten of signalen nodig hebben die vervolgens binnen no-time vertaald worden naar praktische oplossingen. Bij Datahub noemen ze dat ‘impact op vandaag, invloed op morgen’.
In plaats van dat collega’s binnen Excelsior naar een dashboard moeten zoeken worden ze actief geinformeerd op de juiste kanalen op het juiste moment.
Nicole Deurholt | Marketing Manager Excelsior
Beter samenwerken
Zelf in de lead blijven. Dat was een belangrijke eis van Excelsior en een van de speerpunten van Datahub. Door organisaties op te leiden in de nieuwste technieken blijft de samenwerking berusten op gelijkwaardigheid en onstaat er geen afhankelijkheid. Zo ontwikkeld Excelsior zelf ook dashboards en vraagt zij hulp aan consultans als het nodig is. Zo houden ze de snelheid erin, terwijl het ontwikkelteam zich kan focussen op het realiseren van nieuwe capabilities voor de organisaties.
Klaar voor de toekomst
De nieuwste technieken toepassen hoeft niet samen te gaan met grote teams, hoge kosten en lange projecten. Door het smart dataplatform kunnen organisaties zoals Excelsior accelereren op hun eigen tempo en binnen hun eigen budgetten. Ze maken impact op vandaag met de data-gedreven acties en werken aan de invloed op morgen. Bijvoorbeeld door in te zetten op het voorspellen van prestaties van opkomende spelers.
Datahub als jouw Data & AI partner
Op basis van gelijkwaardigheid samen meer waarde creeren is waar we bij Datahub voor staan. En waarom de grenzen vervagen tussen de interne en externe teams. We dagen organisaties uit en brengen praktische oplossingen en advies mee.
Zoals Nicole het gevat besluit: ‘Ze vertellen ons niet alleen wat we zouden moeten doen. Ze vertellen ons ook vooral wat we niet zouden moeten doen. Die eerlijkheid, daar houden we van in Rotterdam.’